Jesper"down under"

Hej Alle Denne blog (hjemmeside) vil jeg bruge på min tur "down under". Mvh Jesper Bremholm Jørgensen

tirsdag, oktober 17, 2006

SINGAPORE




Hej Alle
Som de fleste ved, er jeg nu i Singapore. Jeg ankom mandag ca kl. 12.00, men p.g.a. tidsforskellen, var det kl. 18.00. Jeg foretog mig ikke så meget mandag aften, jeg var lidt mørbanket efter 13 timers flyvning, først fra Kastrup til Frankfurt, og efter flyskift, videre til Singapore.
Her er ulidelig varmt, og desværre ikke på den fede måde. Her er lummert, luften står helt stille.
I dag tirsdag har der været +32 grader og en luftfugtighed på 86%. Der hænger en varmedis over byen, så selvom man kan se solen, formår den ikke at trænge gennem disen. Varmen kan bedst beskrives som at gå ind i en varm sauna med tøj på.
Jeg have jo regnet med at slentre gennem byen på må og få, men det er det altså alt for lummert til. Så jeg fik fat i en turistguide, og fik snakket med en bartender om hvad jeg burde se. Det førte mig ned i Metroen eller MRT som står for "Mass Rapid Transport System" Det er nemt at finde rundt med togene, det er billigt (mellem 4-6 kr), og der er air condition i togene. Jeg bor i et område der hedder Chinatown, og stationen ligger få minutters gang fra mit hotel.
I dag har jeg været på Hard Rock Cafe. Det er blevet et lille must at det skal jeg når jeg kommer til et land jeg ikke har været i før. Så jeg havde undersøgt hjemmefra om der var sådan én her i byen.
Der var her jeg fik snakket med en bartender, en pige med en svensk far som bor i Falkenberg. Lidt pudsigt, da jeg altid kommer gennem Falkenberg når jeg er på arbejde.
Efter Hard Rock Cafe, spiste jeg frokost på en italiensk restaurant. Så drog jeg ned byens havnefront, hvor jeg havde læst lidt om en lille ø der hedder Santosa. Fra havnefronten var der flere muligheder for at komme derud, så jeg valgte at tage derud med en kabel bane. Jeg fik købt en billet, og så var det afsted til 15 etage på et højhus, for der kørte kabelbanen fra. Havde det bare ikke været så diset, havde der været en fantastisk udsigt! På Santosa var der flere ting at se på og opleve. Jeg kunne ikke nå det hele. De havde bl.a. en delfin lagune med pink farvet delfiner! De findes faktisk kun her i Singapore og så i Kina. Men det nåede jeg desværre ikke at se. Men jeg var oppe i en figur som er 12 etager høj. Inden man kom op, kom man ind i en lille biograf, hvor en lille tegnefilm viste hvordan Singapore var blevet opdaget og havde fået sit navn.
Jeg var også oppe i Carlsberg Sky Tower, et tårn som drejer rundet mens det kører op af sin akse. Oppe i 131 meters højde stopper opturen, mens tårnet stadig drejer rundt. Det var blevet mørkt da jeg kom derop, men med den varmedis der hænger over byen, havde jeg nok ikke set mere end jeg gjorde i mørket. I godt vejr skulle man kunne se til Indonesien og Malajsia. Jeg fik taget lidt video, men løb selvfølgelig tør for strøm. De billeder jeg har taget med digital kameraet, blev ikke så gode i mørket. På det første billede kan man se kabelbanen øverst i billedet.
Vel nede fandt jeg tilbage til kabelbanen og kom tilbage til havnefronten, hvor jeg fandt et spisested. Her fik jeg spareribs og grøntsager og kinesisk te, (bvadr) Jeg ved ikke om de ikke havde knive og gafler, men jeg fik altså 2 spisepinde, godt jeg ikke bestilte suppe! Priserne variere meget afhængig af hvor man spiser. Jeg betalte 210 kr. for dette måltid incl. drikkevarer, min frokost gav jeg 107 kr. for. Da jeg ankom i mandags, spiste jeg i et område der hedder People´s Park Kompleks, og der var priserne helt i bund, under 100 kr. for et måltid incl. drikkevarer, men det er ikke på resturant, men mere grillbar standard.
Nu er jeg tilbage på hotellet. I morgen regner jeg med at besøge et område der kaldes
"Little India", der skulle være noget festival i området, og der skulle være pyntet op.
I morgen aften skal jeg videre til Australien, målet for rejsen. Jeg blir hentet på hotellet kl. 18.00 med bus, og så er det bare til Changi lufthavnen. Jeg ankommer til Darwin tidlig torsdag morgen, svarende til ca. onsdag aften kl. 21.30 dansk tid. Flyturen tager 6 timer Jeg har lige tjekket vejret for Darwin onsdag, +37 og 59% luftfugtighed. Jeg skal jo bare skifte fly i Darwin, og kommer nok ikke uden for lufthavnen. Jeg skal videre til Alice Springs, hvor temp. torsdag er +35 og luftfugtighed på 21%, det er vist til at holde ud.
Fredag går det løs med safaritur til Ayers Rock mm. Jeg glæder mig.
Næste gang jeg lader høre fra mig, blir nok fra Australien. Tak til alle jeres kommentarer. Det er ok at være anonym, men det er nok en god idé at skrive mere end GA, for at vise hvem man er.
Alle kommentarer bliver automatisk sendt til min E-mail adresse.

Mange hilsner
Jesper

2 Comments:

  • At 18 oktober, 2006, Anonymous Anonym said…

    Hej Jesper det ser rigtig godt ud glæder mig til at se noget mere og rigtig god tur videre derud af
    Hilsen Henriette

     
  • At 18 oktober, 2006, Anonymous Anonym said…

    Hej Jesper
    Nu skal der snart være et billede hvor du er på. Ellers tror jeg bare du sidder nå netcafe på Brøndbyvestervej og tager pis på os.
    kh
    Henrik

     

Send en kommentar

<< Home