Jesper"down under"

Hej Alle Denne blog (hjemmeside) vil jeg bruge på min tur "down under". Mvh Jesper Bremholm Jørgensen

torsdag, november 23, 2006

KURANDA 23-11-2006










G-day mate, how are you today!
I dag var jeg så oppe i en by der Kuranda. Byen ligger oppe i bjergene, og jeg kørte derop med tog på en 100 år gammel jernbane. Toget stopper undervejs på Freshwater station. Oppe i bjergene kører toget meget langsomt, for der er mange skarpe kurver. Jeg sad i den bagerste vogn, nr. 14, og kunne på et tidspunkt kigge lige ud af vinduet og så se lokomotivet lige frem for mig, da var toget inde i en svær kurve. Et stykke deroppe af, stopper toget ved et udsigts punkt hvor man kan komme af og nyde udsigten over Barron Falls som er et vandfald. Efter 10 minutter kører toget videre. Der er kun det ene spor på vejen op. Efter flere sving var toget så endelig ved Kuranda station. Her havde jeg et par timer på egen hånd, inden jeg skulle med Skyrail (kabelbane) ned. I Kuranda er der en masse butikker med souvenirs. Jeg besøgte en meget lille kirke, hvor der var plads til ca. 50 personer.
Så tog jeg så med Skyrail ned. Der er to stop på vejen ned hvor man kan stå af. Det første stop er ved nogle udsigtspunkter. Næste stop skal man stå af, for kabelbanen kører derfra op igen. Man skifter så til en ny kabelbane for at komme ned. Kabelbanen er 7.5 km lang, og går hen over Barron River og selvfølgelig regnskoven. Nogle af træerne er 50 meter høje. Da man byggede kabelbanen i 1995, blev alle tårne som bærer kablet, sat på plads med helikopter for ikke at forstyrre livet i regnskoven. Der er en fantastisk udsigt fra Skyrail.
Ved endestationen blev jeg så hentet af en bus som kørte mig tilbage til mit hotel i Cairns.
Mange hilsner
Jesper