Jesper"down under"

Hej Alle Denne blog (hjemmeside) vil jeg bruge på min tur "down under". Mvh Jesper Bremholm Jørgensen

søndag, november 12, 2006

FRASER ISLAND 10-11/11-2006

G-day
Fredag morgen blev jeg hentet paa campingpladsen af turbussen som skulle fragte os gaester rundt paa Fraser Island. Vi var ialt 24 gaester. Guiden hed Kel,og han var ogsaa vores chauffoer paa denne speciel byggede terraengaaende firhjul trukkende bus, som faktisk var en Unimog. Vi skulle med en faerge fra River Heads. Turen tog 40 minutter. Vel ankommet til Fraser Island, fandt jeg hurtig ud af hvorfor en firhjulstraekker er et must, vejene er sandveje med masser af huller og bump. Vi skulle bruge sikkerheds seler, og det var simpelthen for at kunne blive siddende i saedet!! Kel sagde at vi ville opleve *airborn action going*, og det ville det ha vaeret hvis vi ikke havde siddet fastspaendt. Paa et tidspunkt stoppede Kel saa bussen, saa vi kunne komme ud. Kel fortalte lidt de dyr der lever paa oeen. Vi skulle vaere opmaerksomme paa slanger, dingoer og edderkopper. Hmm, jeg er altsaa kommet til det store farlige udland. Saa koerte vi videre paa tvaers af oeen ud til 75 mile beach. Saadan hedder den altsaa, en strand der gaar fra nord til syd som man kan koere paa, helt nede ved vandkanten. Her gjorde vi forskellige stop. Vi var ude ved et skibsvrag der Maheno, og som grundstoedte i 1935. Skibet er et krydstogtskib, og er flere meter hoejt, men kun overdelen er tilbage, resten er simpelthen sunket ned i sandet. Laengere ude var vi oppe paa Indian Head, en klippeknold paa 60 meters hoejde, der var en fantasktisk udsigt. Saa var ude ved kysten et sted med nogle champagne pools, ja det kaldes de fordi naturen har formet nogle pools, og naar boelgerne skyller op over, giver det en masse skum som man saa skal tro er champagne. Der var vi ude og bade, og det smagte altsaa meget af saltvand.
Vi saa ogsaa farvet sand, sand der har forskellig farve.
Vi sov i en luksus teltlejr, med rigtige senge og fast bund. I koekkenet var der opvaskemaskine og koeleskab. Vi fik T-bone steak. Loerdag var saa ude og gaa i sanddyner. Simpelthen sand sand og atter sand. Der var en varm tur, men beloenningen kom lidt senere da vi naaede til Lake Wabby. En skoen soe vi kunne bade i. Soenen var 20 meter dyb. Derfra gik vi gennem en skov og tilbage til stranden. Vi spiste frokost ved Central Station. Foer i tiden koerte der tog paa oenen , der goer der ikke mere. Fra Central Station gik vi en tur paa et par km gennem en regnskov, det var meget spaendende! Senere koerte vi saa til Lake Birrabeen, hvor vi havde en time til at bade i, og det var bare laekkert krystalklart badevand. Derfra koerte vi saa til faergen. Ombord paa faergen fortalte skipper saa pludselig at der var en hval ude til venstre for os. Jeg saa den desvaerre ikke, og jeg skal vist til at skynde mig hvis jeg gerne vil se en, for de drager snart videre mod koldere vande. Man kan laese mere om Fraser Island ved at gaa ind paa www.hervey.com.au og her klikke paa Fraser Island
Nu er jeg saa tilbage i Hervey Bay, og er ved at koere videre mod Cairns. Om en uges tid skal jeg aflevere camperen, og jeg skulle gerne lige naa at komme ud til Great Barrier Reef.

Billederne maa vente.

Mange hilsner
Jesper